Het team: Jesse, Martine, Hans, Mirjam en Yvonne. Johan ontbreekt op de foto.
Het team: Jesse, Martine, Hans, Mirjam en Yvonne. Johan ontbreekt op de foto.

Westra en Hoekema: ‘Moai at minsken gewoan binnenstappe’

Ondernemen

LIPPENHUIZEN De klant ontzorgen, dat is het doel van Administratie- en advieskantoor Westra & Hoekema uit Lippenhuizen. Of het nu gaat om de loonadministratie of fiscale aangiftes, goede ondersteuning en betrouwbaar advies is altijd gegarandeerd. “Fan partikulier oant ynternasjonaal operearjende ûndernimmingen, wy steane foar elkenien klear.”

In 2008 begonnen Hans Westra en Johan Hoekema samen aan een nieuw avontuur. Eerst vanuit huis in Jubbega, sinds 2012 vanuit de voormalige Rabobankvestiging aan De Buorren 59A in Lippenhuizen. Ondertussen werken er zes mensen en is het aantal klanten fors gegroeid. Westra: “De measten komme omdat se goede ferhalen oer ús heard ha.” 

Bij Westra & Hoekema kan de klant terecht voor een breed pakket aan diensten: van financiële administratie, fiscale aangiften, salarisadministratie, financieel advies tot startend ondernemerschap. Bij specialistischer fiscale of financiële hulpvragen kan Westra & Hoekema doorverwijzen of terugvallen op het eigen netwerk. 

Ondernemers

Westra & Hoekema staat voor een laagdrempelige en klantgerichte aanpak. Het hoeft niet moeilijker dan het is, aldus Westra. Zo probeert hij startende ondernemers stap voor stap in jip-en-janneketaal voor te bereiden op wat hen te wachten staat. De aanpak werkt, merkt medewerkster Martine Luchtenveld. “Se ferwachtsje wat dreechs, mar komme der al gau efter: hé, dit kin ik wol.” Dankzij de huidige moderne geautomatiseerde processen blijft het administratieve werk voor de klant beperkt. Westra: “Se hoege allinnich faktueren en foto’s fan bonnen troch te stjoeren. Op dy wize hâldt de klant tiid oer om te ûndernimmen.” Als de ondernemer de benodigde info tijdig aanlevert, zorgt Westra & Hoekema ervoor dat er met één druk op de knop op ieder moment een up-to-date overzicht beschikbaar is. 

Simpel en duidelijk

Belangrijk is volgens Westra de werkwijze ‘simpel en duidelijk’ te houden. Ingewikkelde constructies waarin zakelijk en privé vermengd raken, zijn niet wenselijk. “Saaklik is saaklik en privee is privee. Dat hâldt it oersichtlik en it is goedkeaper foar de klant omdat wy der minder wurk oan hawwe. Dêryn besykje wy de klant safolle mooglik te stjoeren.” Dankzij de automatisering is het bijhouden van de administratie eenvoudiger geworden, stelt Westra. Als de data correct zijn aangeleverd, kan de boekhouding op afstand worden gedaan. Omdat er online gewerkt wordt, is plaats en afstand niet belangrijk. “Wy wurkje sels foar klanten dy’t nei it bûtenlân ferhuze binne.” 

Het aantal klanten van Westra & Hoekema is flink toegenomen. Het Liphúster bedrijf heeft de wind in de zeilen, maar kiest voor stapsgewijze groei. “Grutter is net altyd better en moaier.” Groei kan ook meer afstand tot de klant creëren en dat wil men bij Westra & Hoekema juist voorkomen. Door digitalisering is de afstand al toegenomen, stelt Westra. “Mar wy wolle just tagonklik wêze en yn kontakt bliuwe. Wy wolle ús klanten kennen leare en fine it moai as minsken gewoan binnenstappe, al is it allinnich mar om in praatsje te meitsjen. Us doar stiet altyd iepen en de kofje stiet klear.”
westra-hoekema.nl

Meer SA!

Afbeelding
FNP staat alleen in eigen Opsterlandse Lelylijn-reactie Nieuws 3 uur geleden
Christiaan Schipper
Rente Column 5 uur geleden
Afbeelding
Sociale Inlopen maken kans op Appeltje van Oranje Nieuws 8 uur geleden
Afbeelding
Langs ateliers tijdens Kunstroute Opsterland Cultuur 8 uur geleden
Marian Klein Ikkink.
Marian Klein Ikkink: 'Zien is de kunst van het kijken' Cultuur 8 uur geleden
Hans de Jong blijft trainer van Read Swart.
Read Swart gaat richting eeuwfeest Sport 8 uur geleden
Afbeelding
Met Sa!-korting naar Dominic Seldis Cultuur 8 uur geleden
Afbeelding
Wie wil er vertellen over autohobby? Nieuws 8 uur geleden