Sanering Nieuwe Vaart begonnen
NieuwsDe waterbodem van de vaarroute in Gorredijk is op diverse plaatsen vervuild. Sanering is nodig om schade aan het milieu te voorkomen. De vervuiling betreft een historische vervuiling met vooral nikkel, lood en chroom. In totaal wordt circa 26.000 m3 vervuilde baggerspecie weggegraven en afgevoerd naar stortplaats De Wierde bij Heerenveen.
Wetterskip Fryslân is tussen Terwispel en de A7 gestart met de sanering van de waterbodem van de Nieuwe Vaart. Begin maart starten de werkzaamheden in GorredijkHet totaal te saneren traject bedraagt circa vier kilometer. Het gaat om de hele vaart vanaf Kortezwaag, voorbij het Warme Hoekje tot de locatie van Houttec Prefab. Ook worden er in Terwispel twee kortere stroken van iedere 500 meter langs Kolderveen gesaneerd. De kosten van het saneringsproject bedragen circa 1,4 miljoen euro.
Het uitbaggeren gebeurt vanaf pontons op het water, op meerdere locaties tegelijk. Er wordt dus niet vanaf de wal gebaggerd, waardoor de overlast beperkt blijft. Er komen drie slibdepots: ter hoogte van de voormalige timmerfabriek De Vries, ter hoogte van Kalkovens en op de kruising van de A7 en de Nieuwe Vaart. In combinatie met de slibsanering wordt in Gorredijk ook een deel van de walbeschoeiing vernieuwd.
De baggerwerkzaamheden maken deel uit van een provinciaal plan waarin 22 vervuilde waterwegen worden gesaneerd. Na onderzoek bleek dat al deze locaties potentiële risico’s voor de volksgezondheid met zich meebrengen. Dit project loopt al sinds 2010 en heeft niets te maken met andere plannen om de Turfroute te verdiepen.