Kartrekker en oliemannetje
AlgemeenGORREDIJK De ondernemers in Gorredijk zitten vaak vol plannen, maar alle ideeën uitvoeren is een stuk lastiger. Winkeliersvereniging Whi en de Stichting Bedrijven Gorredijk (Stibego) verwachten met het aanstellen van Thomas Kroon dat te veranderen. Hij heeft de rol van kartrekker, organisator en oliemannetje.
Het is een jaarlijks terugkerend probleem op de ledenvergadering van winkeliersvereniging Whi: de bezetting van de activiteitencommissie en de organisatie van activiteiten. “De ondernemers moeten het allemaal naast hun gewone activiteiten doen”, vertelt voorzitter Anton de Bruin. “Dus komen we vaak handen tekort, terwijl er wel plannen en budget zijn voor activiteiten. We hebben kortom behoefte aan meer organisatievermogen, aan een kartrekker die meer structuur aanbrengt.”
De Whi krijgt hierin steun van Stibego, de stichting die opkomt voor de belangen van de bedrijven op het industrieterrein. Er liggen nog genoeg projectjes op de plank die kunnen bijdragen aan een beter bedrijventerrein. De Bruin: “Er is werk genoeg.” De ondernemersclubs besloten daarom samen op zoek te gaan naar een betaalde kracht. Ze overleggen ook nog met de gemeente Opsterland over een financiële bijdrage.
Contact gemeente
De nieuwe man heet Thomas Kroon (24) uit Bolsward. De Bruin benadrukt dat Thomas geen nieuwe centrummanager is. De taken zijn anders. “Wij noemen Thomas onze event/relatiemanager. Maar ondernemers kunnen ook bij hem terecht met vragen richting de gemeente. Thomas heeft regelmatig contact met de afdeling Economische Zaken in Beetsterzwaag.” Thomas is achttien uur per week beschikbaar voor Gorredijk. Hij vervult de taak naast een masterstudie Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. “Ik was op zoek naar een baan die aansloot bij mijn studie. In deze functie heb ik contacten met ondernemers en gemeente en kan zo een bijdrage leveren aan leefbaarheid en regionale ontwikkeling. Ondernemers zorgen voor reuring in het dorp, zo moet het zijn.”
Van onderop
Thomas is begin december begonnen en heeft alvast goed rondgekeken. De eerste indruk van Gorredijk is goed. “Er is een breed winkelaanbod en een levendig bedrijventerrein. Gorredijk heeft een aantal ondernemingen met landelijke uitstraling. Het dorp is toegankelijk en het parkeren is goed geregeld.” Er viel Kroon nog iets op: het beperkte horeca-aanbod. “Dat mis je wel echt. Met de levendige Turfroute moeten hier kansen liggen.” Hij mag dan wel eventmanager zijn, het is niet de bedoeling dat Thomas ook alle activiteiten zelf gaat bedenken. “Ik ben een groot voorstander van ideeën van onderop. De ondernemers in het dorp weten ook duizend keer beter wat er in het dorp speelt. Ik ga er dan mee aan de slag. Probeer lijntjes bij elkaar te brengen, contacten te leggen en menskracht te organiseren. Samen kunnen we zo zorgen dat we het publiek langer vasthouden in het dorp.”