Choco Enzo in Ureterp maakt mensen gelukkig
OndernemendURETERP Ureterpers die verzot zijn op chocolade, hoeven het dorp niet meer uit voor hun favoriete lekkernij. Dion en Bianca van der Mierden openden kortgeleden aan de Weibuorren chocolaterie Choco Enzo. Naast chocolade is er ook een ruim assortiment snoep. “We zoeken voortdurend naar nieuw aanbod.”
Dion en Bianca van der Mierden zijn geen onbekenden in het winkelcentrum van Ureterp. In 2017 openden ze een dartshop. “Een dartshop en een chocolaterie is geen voor de hand liggende combinatie, maar corona dwingt een mens tot bijzondere keuzes”, vertelt Dion. De omzet van de dartshop bleef achter; vooral de lockdown die december vorig jaar begon, hakte erin. “De weken voor Kerst vormen normaliter een topperiode, nu konden we niks. Darts is bovendien aan de horeca gerelateerd, een sector die flink te lijden had van corona. Dat had ook gevolgen voor ons. Daarom dachten we al langere tijd na over wat nieuws erbij”, aldus Bianca.
Geen concurrentie
Talloze ideeën passeerden de revue. Dion: “Het was een kwestie van afvinken. Wat is handig, leverbaar en hoe verhoudt het zich tot het bestaande winkelaanbod. We wilden per se geen andere winkeliers beconcurreren. We gunnen iedereen zijn brood. Er zijn plannen voor een webshop, maar de voorkeur ging uit naar een fysieke winkel. Wij zijn beiden klantgericht, hebben het liefst persoonlijk contact.” De keuze viel uiteindelijk op een chocolaterie, mede omdat het paar zelf ook verzot is op chocolade. Chocolade is geliefd, gemiddeld werkt een Nederlander ruim 4,5 kilo chocolade per jaar weg. Lang niet zoveel als de Zwitsers, die per persoon dik elf kilo oppeuzelen. Maar de verkoop van chocola is altijd goed voor omzet. “Het is een zekerheidje”, zegt Dion.
Ruim assortiment
De ondernemers hebben een drukke periode achter de rug. De winkel werd aangepast, met behulp van een vriend die een vitrine en toonbank timmerde. En er was de keuze voor het assortiment en bijbehorende verpakkingen. In de vitrines van Choco Enzo liggen zestig verschillende handgemaakte bonbons en 140 verschillende snoepjes. Van Zeeuwse roombabbelaars, zuurstokken, slagroomtruffels, handgemaakte fudge, fruitsnoepjes tot choco- spekken. “We proberen exclusief te zijn”, licht Dion toe. “Als je verkoopt wat iedereen verkoopt, schiet het niet op. Exclusief betekent niet alleen maar duur, voor iedere portemonnee hebben we wat wils.” Bij de keuze van het assortiment is de eigen smaak belangrijk, maar Bianca stelt ook goed naar de klant te luisteren.
Goede aanvulling
Variatie is belangrijk. Choco Enzo wil nieuwe producten blijven introduceren. Bianca: “We krijgen straks een bonbon met dropsmaak. Ik heb geen idee hoe dat smaakt, maar ben erg nieuwsgierig. Er is ruimte om te experimenteren.” Omdat het oog ook wat wil, zijn vorm en verpakking belangrijk. “We verpakken onze bonbons zelf. Als iets er prachtig uitziet, nodigt het uit tot proeven.” Vrouwen zijn meer verzot op chocola dan mannen. Dion: “We hebben al heel wat vrouwen gelukkig de deur uit zien gaan. De chocolaterie levert al veel positieve reacties op. Het is een goede aanvulling van het winkelaanbod en we passen mooi bij het rondje: supermarkt, slager, bakker en bloemist.” chocoenzo.nl