Anna Rinsma en Henk Jan IJtsma
Anna Rinsma en Henk Jan IJtsma Foto: Rinsma Modeplein

Nieuwe generatie bij 135-jarig Rinsma Modeplein

Ondernemen

GORREDIJK Opgericht in 1888. Op 29 mei is het precies 135 jaar geleden dat Oene Sake Rinsma zijn atelier voor maatconfectie in Gorredijk begon. De vijfde generatie is inmiddels toegetreden tot het management van het familiebedrijf. Leden van de Club van Sa! kregen onlangs een kijkje achter de schermen.

Het is nu het kantoor van haar man Henk Jan, maar tot haar zesde was het de huiskamer waar Anna Rinsma (33) opgroeide. “Buiten openingstijden speelden we in de winkel. Sinterklaas verstopte daar ook de cadeaus.” Met andere woorden: het familiebedrijf was altijd onderdeel van haar leven. “Ik heb het altijd leuk gevonden. Het is voor mij ook altijd vanzelfsprekend geweest dat ik op een of andere manier in het bedrijf zou gaan werken.” 

Sinds 2012 is dat met enkele tussenpozen ook het geval. Ruim een half jaar geleden trad ze, als vijfde generatie Rinsma, samen met haar man Henk Jan IJtsma (35) toe tot het management. 

Haar ouders Gerk Jan en Coby deden een stapje terug, al zijn ze nog altijd volop in het familiebedrijf actief. Henk Jan werkte twaalf jaar in het management bij Philips in Drachten. Een heel andere tak van sport dan de retailsector waarin hij nu werkt. “Maar dat is ook juist de uitdaging. Het is heel leuk om een nieuwe sector te ontdekken. Ik ben benieuwd hoe het in het mkb werkt.” 

De ontdekkingsreis gaat verder dan dat. Voor het eerst werken de partners Henk Jan en Anna samen in hetzelfde bedrijf. Henk Jan: “We zijn beiden heel gedreven, maar hadden tot nu toe onze eigen wereld. Nu werken we in dezelfde wereld. Dat is leuk, maar kan ook lastig zijn. Ondernemen is sowieso een grote ontdekkingsreis.” Henk Jan houdt zich bezig met de algemene leiding, Anna voornamelijk met marketing en inkoop.

Optimaliseren concept

Rinsma Modeplein investeerde de afgelopen jaren miljoenen. Onder andere in de uitbreiding van het aantal vierkante meters. De komende jaren zit de ontwikkeling vooral in de optimalisatie van het concept Rinsma Modeplein. Anna: “Bijvoorbeeld in de verdere uitbreiding van het personal shoppen. En in de integratie van de online activiteiten en de winkel. De online shop is ook steeds meer de etalage van de winkel. Onze gasten oriënteren zich steeds meer online voordat ze naar Gorredijk komen.” 

Henk Jan heeft al veel geleerd van zijn schoonvader Gerk Jan. “Coby en Gerk Jan zijn kampioen geworden. Het is aan ons om kampioen te blijven. We weten zeker dat het er over tien jaar weer anders uitziet dan nu. Dat is in retail een gegeven.” 


Leden van de Club van Sa! achter de schermen bij Rinsma Modeplein. - Foto: Arend Waninge

Bezoek Club van Sa!

Uitdagingen zijn er voldoende, zo bleek ook een week eerder tijdens het bezoek van leden van de Club van Sa! aan het modebedrijf. In het magazijn aan Het Kiemke op het bedrijventerrein geven Henk Jan en Wytze Peenstra een kijkje in de goederenstroom. Wytze is mede-eigenaar van De Heeren van Rinsma. Het magazijn verwerkt jaarlijks circa 400.000 items, die binnen één of twee dagen in de winkel moeten hangen. “We hebben veel in automatisering geïnvesteerd. Zo zetten leveranciers de producten nu zelf bij ons in het systeem, dat scheelt ons veel werk.” 

Circa 95 procent van de collectie wordt in de winkel of online verkocht. Wat na de opruimingsacties overblijft gaat naar de outletwinkel aan De Kromten. Wytze: “Uiteindelijk blijft er maar 1 à 2 procent van de producten onverkocht. Die gaan naar de kringloopwinkels van Omrin. We willen geen nieuwe kleding vernietigen.” De inkoop van de herencollectie is een van Wytze zijn taken. Dat betekent veel reizen, binnenkort weer naar Milaan. “Het gaat dan over de inkoop van de zomercollectie van 2024. Niet alleen onze bekende merken, je zoekt ook altijd naar iets speciaals dat anderen niet hebben. Dat is de uitdaging.”

Mensen staan centraal in de filosofie van Rinsma, waar ze niet over klanten maar over gasten spreken. “Als onze gasten zich thuis voelen, worden ze vanzelf klanten.” In discussie gaan met gasten is er dan ook niet bij. Henk Jan: “De klant heeft altijd gelijk, ook al heeft hij dat niet. Wil je gelijk of wil je geluk? Wij kiezen voor het laatste.” 

Het is een van de oneliners, die Gerk Jan Rinsma graag gebruikt wanneer hij de medewerkers opleidt. Vorig jaar hebben de medewerkers veel van zijn uitspraken gebundeld in een boekje. ‘Omzet is het resultaat van gisteren, tevreden gasten vormen de omzet van morgen’, is er ook zo eentje. “We willen van onze gasten ambassadeurs maken”, vertelt Wytze. Daar komt ook bij dat veel gasten niet uit de directe regio komen. En dan moet je ze wel wat bieden. “Hoe langer de reis, hoe hoger de eis.”

Terras

Via de personeelsingang trekken de Sa!-lezers door de winkel van de dames naar het terras aan de Langewal. Eten en Drinken is sinds vorig jaar een trots nieuw onderdeel van het Rinsma-concept. “We krijgen hele leuke reacties. Mensen zijn blij met de extra activiteit op de promenade”, vertelt Henk Jan. Het meest recente gedeelte van het pand beschikt over een groot magazijn. 

Wytze legt uit: “Een volle winkel verkoopt niet. Dus hangt hier een tweede voorraad. Wordt iets in de winkel verkocht, dan krijgen de medewerkers hier op de handterminal door wat er in de winkel aangevuld moet worden.” 

Van hieruit worden ook de bestellingen uitgeleverd van de online-shop, inmiddels goed voor bijna 15 procent van de omzet. Alles is in hoge mate geautomatiseerd. Rinsma Modeplein beschikt bijvoorbeeld zelf over een data-analist die de eigen marketingafdeling ondersteunt. Wytze: “Die automatisering is nodig om in de markt te blijven. En daarom is groei voor ons ook nodig. We leggen dat verhaal graag uit, want we weten ook dat die groei in Gorredijk niet altijd positief is ontvangen. Maar het is voor ons onontkoombaar.”

Viering 135 jaar

Anna en Henk Jan beseffen hoe speciaal het is dat het familiebedrijf dit jaar 135 jaar bestaat. Een jubileumjaar dat gepaard gaat met verschillende activiteiten. Zoals enkele weken geleden een modeshow op het water van de Opsterlandse Compagnonsvaart. Anna: “We gaan meer leuke dingen doen. Op zaterdag 27 mei gaan we trots terug in de tijd naar 135 jaar geleden. Een ode aan 1888 met kleding, hapjes en meer uit die tijd.”

Meer SA!

Afbeelding
Opsterland plaatst kraamverblijven voor vleermuizen Nieuws 23 uur geleden
Ecologen moeten continu bijleren. Zoals hier tijdens een cursus diersporen.
John Melis: 'Geef de vleermuizen nooit de schuld' Nieuws 23 uur geleden
Wethouder Durk Durksz verruilt in Beetsterzwaag tegels voor beplanting.
'Wippe jo ek mei foar mear grien?' Nieuws 23 uur geleden
Jan Falkena geeft ook cursussen eendenkorfvlechten.
'Mear einekuorren, mear einepiken' Nieuws 23 uur geleden
Afbeelding
Aanpassing route buurtbus Nieuws 23 uur geleden
Afbeelding
Gjin ôfstân dwaan Column 24 apr, 12:29
Afbeelding
Oproep raad: ook in kleinere dorpen blijven bouwen Nieuws 24 apr, 11:27
Diëtiste Jennifer Plein, huisarts Jon Brouwers, voorzitter Plaatselijk Belang Frans Mulder, directeur Rabobank Durk Mous, leefstijlgroep-coach Alie Koopal.
'De beste dokter staat in de keuken' Nieuws 24 apr, 11:26