N381 drukker bij Ureterp en Wijnjewoude
Nieuws Een mooie nieuwe weg en de aantrekkende economie zorgen voor fors meer verkeer op de N381 en de aansluitingen bij de afslagen naar Ureterp en Wijnjewoude. Op andere plekken heeft de vernieuwde N381 juist geleid tot fors minder verkeer.Onderzoekers vergeleken de gemeten verkeersdrukte in 2017 op en rond de N381 met eerdere tellingen op dezelfde 36 meetpunten in 2010. Daaruit blijkt dat de N381 veel drukker is geworden, het verschil is zo’n 4.000 auto’s per dag. Op Weinterp tussen Wijnjewoude en de Tjerkereed nam het verkeer in deze periode met meer dan 30% toe. Datzelfde geldt voor Selmien-Oost tussen de N381 en Ureterp en de Binnenwei tussen Ureterp en Siegerswoude. Op Selmien-West, van de afslag Ureterp richting Beetsterzwaag was de groei van het verkeer iets lager (20-30%). De uitvoering van de wegen kan het extra verkeer goed aan, vinden de onderzoekers. De groei ligt niet alleen aan de nieuwe weg. Ook de aantrekkende groei van de economie en de algemene groei van het aantal auto’s tellen mee.
Op andere plekken leidt het nieuwe tracé van de N381 en de aanpassingen van de wegen naar de omliggende dorpen juist tot minder verkeer. Zo nam het verkeer op de Mounleane tussen Wijnjewoude en Ureterp en op de Klauwertswei tussen Frieschepalen en Bakkeveen juist met meer dan 30% af.
De Bûtewei tussen Olterterp en Ureterp is niet in het onderzoek meegenomen. De gemeente Opsterland constateert wel dat het verkeer op deze weg is toegenomen. Dat is onder andere het gevolg van de keuze, op verzoek van het dorp en boeren, om een tunnel in de Bûtewei te leggen. De gevaarlijke oversteek die er voorheen lag is verdwenen, waardoor een aantrekkelijker weg is ontstaan. Er zijn volgens een woordvoerder van de gemeente echter niet veel klachten over De Bûtewei.
Er is ook gekeken naar de snelheden. Hoewel de snelheden op de meeste meetpunten lager liggen dan in 2010, wordt er op veel plekken nog altijd te hard gereden, met name op lange rechte stukken. Volgens de onderzoekers is dat echter een algemeen beeld in de buitengebieden. Toch adviseren ze om naar oplossingen te zoeken die het verkeer dwingen de snelheid aan te passen, maar tegelijkertijd zwaar verkeer en landbouwverkeer niet hinderen. De onderzoekers doen geen uitspraken over de verkeersveiligheid op en rond de N381. Het aantal ongevallen is daarvoor te laag, bovendien is de periode sinds de aanleg van de nieuwe weg nog te kort om duidelijke conclusies te trekken.
Er volgen ook nog geen maatregelen uit het onderzoek. Nadat in 2020 de verdubbeling van de N381 tussen Donkerbroek en Oosterwolde is afgerond, wordt opnieuw gekeken naar de effecten op de verkeersintensiteit en de verkeersveiligheid. Ondertussen ontstaan in sommige omliggende dorpen wel initiatieven om problemen op de kaart te zetten. In Wijnjewoude is bijvoorbeeld een werkgroep bezig om te kijken naar maatregelen. Op de Bij de Leijwei in Jubbega/Hoornsterzwaag ondervinden ze ook overlast van toenemend verkeer van en naar de N381.