Autosloperij vd Dam.
Autosloperij vd Dam. Autosloperij vd Dam. Jopie vd Dam.

Onderdelen en oud ijzer

Nieuws
Rijp voor de sloop. Grote gebreken, verlopen APK; er kunnen verschillende redenen zijn waardoor de kosten van reparatie de waarde van een auto overstijgen. Wat dan overblijft is de waarde van oud ijzer.
Voor een doorsnee-sloopauto krijgen eigenaren bij autodemontagebedrijf Van der Dam in Oudehorne toch nog honderd euro handje contantje. “Dan moat de wein wol kompleet wêze en net leechsloopt”, zegt eigenaar Jopie van der Dam. Als een auto al door de eigenaar gestript is van mogelijk waardevolle zaken, dan betaalt hij er niets meer voor. Voor hem zit dan de winst in de opbrengst als oud ijzer. “Faak giet it de eigners dan om it frijwarringsbewiis. Dat regelje ik dan direkt foar harren.”
Bij Van der Dam geen rijen stellingen met gepoetste onderdelen. “Dêr hast personiel foar nedich, ik wurkje leaver allinne.” Bij hem staan de sloopauto’s keurig in rijen opgesteld op het terrein van 6.500 vierkante meter. Wie onderdelen zoekt, kan ze zelf van een sloopauto halen. Zijn klanten zijn particulieren, maar ook vaak garagehouders die op zoek zijn naar tweedehands onderdelen voor motor of carrosserie. Bij sommige auto’s verwijdert hij zelf wat onderdelen zoals aandrijfas en radiateur. “Dat is makliker foar in klant, de meast foarkommende ûnderdielen lizze dan al los.”
Een auto gaat in Nederland ongeveer achttien jaar mee, per jaar worden zo’n 230.000 auto’s bij de RDW afgemeld voor demontage. Eind jaren negentig werd 85 procent van een sloopauto hergebruikt, tegenwoordig wordt 98,4 procent van het totaalgewicht gerecycled. Negen van de tien wagens die Van der Dam krijgt aangeboden, gaan meteen door naar de shredder. Hij verkoopt het door als oud ijzer. Maar eerst, en dat is verplicht, haalt hij alle vloeistoffen en de accu eruit. Sommige auto’s zijn, na reparatie, nog geschikt om de weg op te gaan. “Dy ferkeapje ik direkt troch.”

Het segment waar Van der Dam zich op richt omvat doorgaans auto’s van vijftien jaar en ouder. “Ast mei nijere auto’s wurkest, moatst dy djoer ynkeapje en hast it risiko datst der neat fan ferkeapest.” Op het terrein staan altijd rond de 250 wagens voor slooponderdelen. Eenzelfde aantal staat hoog opgetast klaar voor de shredder.
Soms vinden particulieren juweeltjes tussen de sloopauto’s. Zoals laatst een stel jonge jongens die gek zijn van de Fiat Panda. “Se fregen oft se hjir wolris sjen mochten. Doe kaam der ien út Utrecht dy’t socht om in ûnderdiel út in automaat. Dy hie ik wol stean. Hy wie der sa wiis mei en sei dat er soks nergens oars fine koe.”
Jopie van der Dam nam het sloopbedrijf in 1993 over van zijn vader. Sindsdien zijn de regels voor autosloop aangescherpt. “Yn it begjin hie ik tûzen auto’s foar de sloop, no bin dat der om en nabij twahûndert. Dat komt foaral trochdat minsken op ynternet keapje en dat der net safolle mear oan auto’s sleutele wurdt.” Goede bron van inkomsten is voor hem de Brandweer Zuid-Oost Friesland. “Dêr gean sa’n hûndert auto’s yn it jier hinne. Dy brûke se om te oefenjen, te ferknippen.”

Meer SA!

Afbeelding
4 mei-herdenkingen in Gorredijk, Ureterp, Beetsterzwaag, Wijnjewoude en Tijnje Nieuws 1 uur geleden
Afbeelding
'Wy meitsje fan in event in belevenis' Ondernemen 1 uur geleden
Elina Dijkstra en Ineke Beeksma over 4 mei in Ureterp
NoSa! over 4 mei-herdenking in Ureterp Nieuws 1 uur geleden
Afbeelding
Prehabilitatie Column 23 uur geleden
Afbeelding
Op 4 mei: indringend muziektheater in De Skâns Cultuur 2 mei, 09:16
Afbeelding
WK-titel beachkorfbal Sport 2 mei, 09:15
Het kampioenselftal van Oerterp dat in 1976 naar de derde klasse van de KNVB promoveerde.
Voetbal: Zwart-wit Presto werd blauw-wit Oerterp Sport 2 mei, 09:12
Anouk van der Meer in NoSa!
NoSa!: 4 mei, zelfoogsttuin, jong kaptalent en een oceaanonderzoeker Nieuws 2 mei, 09:11