Afbeelding

SP kritisch over huisartsen Gorredijk

Nieuws

De SP Opsterland gaat regelmatig ‘Buurten in de buurt’ zoals zij het noemt. Luisteren wat er bij de mensen leeft. “Er kwamen nogal wat opmerkingen over de huisartsen en we wilden kijken of dit breder leeft”, aldus Jolanda Geerling van de SP. En dus enquêteerde de politieke partij in Gorredijk, Lippenhuizen en Terwispel honderd patiënten van De Kompe.

Huisartsenpraktijk De Kompe in Gorredijk heeft de zaakjes logistiek niet op orde. Dat concludeert de SP Opsterland na een enquête onder honderd patiënten. Huisarts Maats is niet blij met de manier waarop de SP dit naar buiten brengt.

Volgens Geerling zijn de patiënten over het algemeen tevreden over de huisartsen. Van de ondervraagden vindt 59% het advies van de huisarts goed en 65% vindt dat de huisarts voldoende tijd neemt voor de patiënt. Slechts 15% van de ondervraagden voelt zich niet serieus genomen. “Wij waren niet op zoek naar klachten over de huisarts en hebben ook niet de expertise om daarover te oordelen.” De patiënten zijn volgens de SP wel ontevreden (79%) over het lange wachten in de wachtkamer en de wisselingen onder de huisartsen (62%). 

Vervelend
De actie van de SP valt slecht bij De Kompe. “Ontzettend vervelend en het heeft ook pijn gedaan”, aldus huisarts Bart Maats. “Onze medewerkers trekken het zich aan. Mensen binnen de gezondheidszorg krijgen toch al vaak de wind van voren.” Maats vindt de enquête suggestief. “De invullers werden eerst geconfronteerd met de klachten en konden daarna hun ervaringen geven.”

Volgens Maats wordt de kwaliteit van de praktijk voortdurend getoetst en voldoet de praktijk aan de eisen. “Zelf houden we ook enquêtes onder onze patiënten en we weten dus dat patiënten het vervelend vinden om te wachten aan de telefoon. De vier assistentes kunnen maar vier mensen tegelijk te woord staan. De spoedlijn wordt gegarandeerd binnen 30 seconden opgenomen.”

De wachttijden in de wachtkamer zijn de huisartsen zelf ook een doorn in het oog.  Spreekuren lopen vaak uit omdat patiënten meerdere problemen willen bespreken. “Daarom is het belangrijk dat de assistente vooraf aan de telefoon al kan inschatten hoeveel tijd er nodig is en hoe dringend de patiënt een arts moet zien. Ze zijn hiervoor speciaal opgeleid en vallen onder de privacywetgeving. Maar de huisarts kan zich zo ook beter voorbereiden op het consult.” 

Maats weet als voorzitter van de Friese huisartsen dat het probleem overal speelt. “En het wordt alleen maar drukker met alle veranderingen die er in de zorg nog aankomen. De huisarts is de poortwachter in de zorg en wij kunnen niet zomaar alles doen wat mensen ons vragen.” Door ziekte en pensionering had De Kompe de laatste jaren met veel wisselingen van huisartsen te maken, erkent Maats. “Patiënten moesten wennen aan hun nieuwe huisarts, maar sinds twee jaar hebben we weer een vast team.”

Meer SA!

RWF viert de handhaving in de derde klasse na de zege op Twijzel.
RWF na nipte overwinning op Twijzel veilig Sport 18 mei, 16:54
Afbeelding
Turfroute vijftig jaar geleden gered Nieuws 18 mei, 07:41
Trainer Guido Pen: “Hoe het seizoen ook eindigt, het is een leerzaam jaar geweest voor de spelers.”
'We kunnen niet op een gelijkspel gokken' Sport 17 mei, 16:00
Afbeelding
Zaterdag: activiteiten rond opening Turfroute Nieuws 17 mei, 13:46
Afbeelding
Pinkstertip: Pinksterfeest316 in Wijnjewoude Cultuur 17 mei, 12:30
Afbeelding
In het zonnetje! Column 17 mei, 12:23
Afbeelding
Five Pack strijdend ten onder in kampioenswedstrijd Sport 17 mei, 11:37
Afbeelding
Uittip: theatervoorstelling 'Zolang de vogels vliegen' Cultuur 17 mei, 11:31