Snelle fietsroute ten noorden A7
Nieuws De vijf gemeenten in Zuidoost-Fryslân willen de komende jaren werken aan een aantrekkelijker fietsnetwerk. Belangrijk onderdeel van de plannen is een fietssnelroute van Drachten naar Heerenveen, ten noorden van de A7. Geraamde kosten: 8,7 miljoen euro.Het voorkeurstracé van de route loopt van Drachten via Boornbergum, Nij Beets, Tijnje en Luxwoude naar Tjalleberd. Bij de bestaande rotonde op de A7-afslag bij zuivelconcern A-ware gaat de route de snelweg over om dan over het industrieterrein richting centrum van Heerenveen te gaan. De totale lengte van de route is 22,2 kilometer en leidt vooral over bestaande wegen en fietspaden. Om de route voor intensief gebruik van fietsers geschikt te maken is op veel plekken wel aanpassing van het wegdek nodig. In het voorkeurstracé is ook 4,2 kilometer nieuw fietspad opgenomen. Het gaat om een vrijliggend pad langs de Lúkster Heawei tussen Luxwoude en Tijnje en om een kortsluitroute tussen de Lúkster Heawei en de kruising Haudmare-Hegedyk. De paden hebben buiten de bebouwde kom een breedte van 3,5 meter. Bestaande wegen op het tracé worden voorzien van gekleurde stroken of ingericht als fietsstraten. Op gevaarlijke punten is straatverlichting voorzien. De fietssnelroute leidt door de dorpscentra van zowel Boornbergum als Tijnje.
Met de fietssnelroute willen de gemeenten het gebruik van de fiets stimuleren voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer. Met een e-bike duurt de afstand Heerenveen-Drachten langs de route straks circa 30 minuten. Uit algemene verkeerscijfers blijkt dat mensen bij de helft van de ritjes korter dan 7,5 kilometer de auto gebruiken. Bij afstanden tussen 7,5 en 15 kilometer pakken mensen in 70 procent van de gevallen de fiets. Door de opmars van de e-bike is het fietsgebruik al flink gestegen, maar het kan volgens de vijf gemeenten nog beter. Zeker wanneer de routes comfortabel, snel en aantrekkelijk zijn.
Combinaties
Ingenieursbureau Roelofs onderzocht in een quickscan zes verschillende routes, zowel ten noorden als ten zuiden van de A7. De routes zijn vergeleken op de criteria veiligheid, directheid voor de gebruiker, comfort, aantrekkelijkheid, uniformiteit, landschap, natuurwaarden, potentie voor gebruik, landbouw en grondeigendom. Omdat alle tracés wel slecht scorende gedeeltes bevatten is op bepaalde punten gezocht naar combinatiemogelijkheden tussen de verschillende tracés. Dit leidde uiteindelijk tot het voorkeurstracé. Deze route is ook nog het goedkoopst in aanleg: geschat 8,7 miljoen euro.Drachten-Ureterp
Wanneer de route er komt, is nog onduidelijk. Het voorkeurstracé moet verder worden onderzocht en de financiën zijn ook nog niet geregeld. Wethouder Libbe de Vries van de gemeente Opsterland kijkt hierbij ook nadrukkelijk naar de provincie omdat het plan binnen het provinciale beleid Fiets!mpuls en Snelfietsroutes past. Eerder werd al bekend dat Opsterland en Smallingerland ook investeren in een snelfietsroute Drachten-Ureterp.De gemeenten lieten ook een quickscan uitvoeren naar knelpunten in het huidige fietsnetwerk. Daaruit vloeit een top-10 per gemeente. Voor Opsterland gaat het om een aantal projecten die al zijn uitgevoerd als onderdeel van het wegenonderhoud of projecten die samenhangen met de geplande fietssnelroute Drachten-Ureterp.