Verkeer.
Verkeer. TERWISPEL 5-11-2021 Verkeer.

De auto en de belastingdienst

Thema Auto

De autobezitter heeft regelmatig te maken met de Belastingdienst. Al is het maar voor de vaak automatische afschrijving van de motorrijtuigenbelasting. Maar er zijn meer fiscale aspecten rond de auto. Sa! zet ze met Cijfermeester Hans Aling op een rijtje. Goed om te weten.
Motorrijtuigenbelasting 

Voor iedere auto die op de openbare weg rijdt moet in principe motorrijtuigenbelasting worden betaald. Het is wat vroeger wegenbelasting werd genoemd. De hoogte van de wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van het voertuig en de brandstofsoort. Zwaardere auto’s betalen meer belasting, dieselauto’s betalen meer dan benzineauto’s. Elektrische auto’s zijn in ieder geval tot en met 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Hybride auto’s (deels elektrisch, deels brandstof) betalen de helft van de normale motorrijtuigenbelasting.
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is ook afhankelijk van de provincie waarin het kenteken staat geregistreerd. Dat heeft te maken met de provinciale opcenten, een belasting die naar de kas van de provincie gaat. Iedere provincie bepaalt zelf de hoogte van deze belasting. In Fryslân ligt deze belasting lager dan in Groningen en Drenthe.
Schorsen Wanneer een motorrijtuig langere tijd niet wordt gebruikt, is het mogelijk de tenaamstelling in het kentekenregister te schorsen. Dat kan voor een periode van één, twee of drie jaar. In die periode hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald. Aan een schorsing zijn wel kosten verbonden. Een geschorst voertuig mag de openbare weg niet op. Hieronder vallen ook paden, bermen, zijkanten van wegen en openbaar toegankelijke parkeerterreinen en parkeergarages. Kijk voor het schorsen op rdw.nl.
Vrijstelling oldtimers Voor een oldtimer die minimaal veertig jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen hoeft geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald.
Bijzonder tarief Er geldt een bijzonder tarief voor voertuigen met een zogenaamd grijs kenteken, zoals bestelbussen ingericht voor goederenvervoer, campers, paardenvervoer, rijdende werkplaats, rijdende winkel en kermis- en circusvoertuigen.
BPM Indirect betaalt een autobezitter ook nog belasting via de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Deze belasting wordt geheven op iedere personenauto, motor of bestelauto die in Nederland wordt gekocht, met uitzondering van voertuigen met een grijs kenteken en volledig elektrische auto’s. Bij een personenauto bepaalt de CO2-uitstoot in gram/km en de cataloguswaarde de hoogte van de BPM. De BPM is in de aanschafwaarde van de auto verrekend.
Accijns op brandstof De autogebruiker betaalt via de accijnzen op de brandstof ook indirect belasting. Dit jaar gaat het om 82,1 cent per liter benzine. Voor een liter diesel gaat het om 53 cent en voor een liter LPG 19,6 cent.

Leaseauto  

Een deel van de werknemers rijdt in een leaseauto die door de werkgever wordt verstrekt. Rijders van een leaseauto hebben te maken met bijtelling, een toeslag op het fiscale loon. Het gaat bij volledig elektrische auto’s om 12% (16% in 2022) over de eerste 40.000 euro en 22% over de rest van de cataloguswaarde. Voor brandstofauto’s geldt een bijtelling van 22% van de totale cataloguswaarde. Het fiscale loon stijgt en daardoor betaalt de leaserijder meer belasting. Het nettoloon is dus lager. Daar staat tegenover dat er privé geen autokosten meer zijn.
Het privé leasen van een auto is een opkomend verschijnsel, maar dat is in principe niets anders dan een soort huurkoop. Je betaalt maandelijks een bedrag voor de auto, dit is inclusief de motorrijtuigenbelasting. Privélease heeft daarom geen invloed op de persoonlijke belastingaangifte.

De zzp’er  

De Zelfstandige Zonder Personeel (zzp’er) kan beschikken over een bestelauto, een personenauto of beide. Voor de autotypes gelden verschillende regels.
Bestelauto Heeft een zzp’er een bestelauto, dan kan deze volledig als zakelijke auto te boek staan. Door bij de belastingdienst een ‘verklaring geen privégebruik auto’ aan te vragen, is het bijhouden van een kilometerboekhouding niet nodig. De bestelauto mag dan privé niet worden gebruikt. De Belastingdienst controleert hier scherp op, bijvoorbeeld door verschillende beelden van camera’s te koppelen. Deze kentekenregistratie is intensiever dan op het eerste oog lijkt. De Belastingdienst kijkt naar het gebruik op ongebruikelijke plekken op ongebruikelijke momenten. Bijvoorbeeld op zondagmiddag bij de IKEA. De gebruiker moet dan de zakelijkheid van het gebruik kunnen aantonen.
Personenauto De zzp’er heeft de keuze om de personenauto bedrijfsmatig te registeren of privé te houden. Aan beide opties stelt de fiscus voorwaarden.
Zakelijk Staat de auto op naam van de zaak, dan heeft de ondernemer twee keuzes, namelijk wel of geen privégebruik. Bij geen privégebruik moet een kilometerregistratie worden bijgehouden, waaruit blijkt dat de eigenaar op jaarbasis niet meer dan 500 km privé in de auto rijdt. In dat geval vindt er geen bijtelling van privégebruik plaats.
De eigenaar kan er ook voor kiezen om geen kilometeradministratie bij te houden. De fiscus gaat dan net als bij de leaseauto over tot bijtelling. Als de auto zakelijk geregistreerd staat, dan kan in beginsel alle btw worden teruggevraagd en dient er een correctie plaats te vinden op het privégebruik van 2,7% of 1,5% van de cataloguswaarde.
Voor auto’s ouder dan 15 jaar geldt een andere berekening van de bijtelling. De fiscus telt dan 35% van de dagwaarde. Het kan dus aantrekkelijk zijn om vanwege een stuk lagere bijtelling een youngtimer aan te schaffen.
Privé De zzp’er kan er ook voor kiezen de auto als privébezit te houden en de zakelijk gereden kilometers bij zijn onderneming te declareren. Er geldt een belastingvrije vergoeding van 19 cent per kilometer. Ook is het mogelijk op deze manier een deel van de btw van de brandstof en onderhoud terug te vragen. Hoeveel, dat is afhankelijk van de verhouding zakelijk en privé. Dus is het zaak de brandstofbonnetjes wel goed te bewaren. Ook is het nodig om aan het begin van het jaar de totale kilometerstand goed te noteren.
Cataloguswaarde De fiscus gebruikt regelmatig het begrip cataloguswaarde. De cataloguswaarde van een auto is de officiële nieuwsprijs van de auto die geldt op de datum dat het kentekenen deel 1 is gegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het eerste deel van het kenteken is afgegeven.
Cijfermeester Zijn er vragen over de fiscale aspecten van de auto? Cijfermeester Hans Aling in Gorredijk geeft graag antwoord. Mail h.aling@cijfermeester.nl of bel 0513-46 35 99.
 

Meer SA!

Routinier Bart Jonkers van Blue Boys.
Sa! Sport: Bart Jonkers (Blue Boys) kondigt afscheid aan Sport 2 uur geleden
Afbeelding
Subsidie voor plan Kolderveen Nieuws 4 uur geleden
Paulus de Jong en Thies Nicolai.
Paulus de Jong nieuwe dirigent 'Spikers' Cultuur 5 uur geleden
Lukster Heawei
Doorfietsroute vertraagd Nieuws 5 uur geleden
Afbeelding
Felix is helemaal gek van de fifties Ondernemen 5 uur geleden
Ties Pander van TC Lauswolt
Sa! Sport: tennisser Ties Pander wil naar Hoofdklasse Sport 29 apr, 16:33
Afbeelding
Zwembad De Delte opent met nieuwe waterglijbaan Nieuws 29 apr, 11:39
Een fel duel tussen Jesse van den Broek(links)  en Lars Klijnstra van Gorredijk.
Revanche Gorredijk op Oerterp: 4-0 Sport 28 apr, 17:45