FNP: zorgen over invloed regio op Lelylijn
NieuwsBEETSTERZWAAG De FNP-fractie in de Opsterlandse gemeenteraad maakt zich zorgen over de voortgang van het Lelylijnproject. “Der moat in tsjinlûd komme. De regio wurdt ferjitten”, aldus Harm de Jong.
In december werd bekend dat Europa de Lelylijn op de zogenaamde TEN-T-lijst heeft gezet en dat de lijn onderdeel wordt van het netwerk van hogesnelheidslijnen. Dat de nieuwe spoorverbinding onderdeel wordt van het Trans Europees Transport Netwerk (TEN-T) betekent ook een grotere kans op een fikse Europese subsidie. Voorwaarde is dan wel dat het project uiterlijk in 2050 klaar moet zijn.
De Opsterlandse FNP heeft zich bij de laatste raadsverkiezingen fel tegen de Lelylijn uitgesproken. Het boekte onder andere daarmee een fikse winst, de partij groeide van één naar drie raadzetels. De Jong: “Der libje noch hieltyd in soad soargen oer dit projekt. Mar wy freegje ús ôf hoe’t wy as ried dy soargen en mieningen oerdrage kinne nei Den Haach en Brussel.”
De Jong vreest dat met iedere stap die nu wordt gezet, de invloed van de regio afneemt. “Wy moatte wach wêze, mar witte eins net iens wêr’t wy wêze moatte. Wa is daalk de opdrachtjouwer?”
De FNP wijst er ook op dat in het Opsterlandse coalitieakkoord is opgenomen dat Opsterland kijkt naar alternatieven voor het meest genoemde tracé van de Lelylijn van Heerenveen via Drachten naar Groningen. “Binne der noch wol alternativen yn beeld? De ynformaasje dy’t wy fan it kolleezje krije is summier. At wy wat ynformaasje ha wolle, moatte wy der altyd om freegje.”
De Jong heeft daarom een serie schriftelijke vragen aan het college van B en W gesteld om zijn zorgen te uiten en inzicht te krijgen in de verdere procedures.