Willem Verstraaten (KWS Infra), Koos Willemsen (Opsterland), Derk van Dijk (CircuLinQ) en wethouder Durk Durksz (Opsterland)
Willem Verstraaten (KWS Infra), Koos Willemsen (Opsterland), Derk van Dijk (CircuLinQ) en wethouder Durk Durksz (Opsterland) Foto: Arend Waninge

Lichtgewicht kunststof fietspad op veengrond

Nieuws

NIJ BEETS Het is een probleem waar Opsterland al langer mee kampt. Veengrond onder wegen en fietspaden daalt sneller dan verwacht. Met alle gevolgen voor het wegdek van dien. Lichtgewicht kunststof elementen kunnen misschien een oplossing bieden.

In het westelijk deel van Opsterland ligt een deel van de wegen op een ondergrond van veen. En dat zorgt voor verzakkingen. Door droge perioden klinkt het veen sneller in. Ook het gewicht van het wegdek en het onderliggende bed zijn van invloed. En daar komt nog bij dat er meer verkeer is en de voertuigen zwaarder worden.

Het zorgt al langere tijd voor hoofdbrekens op het gemeentehuis in Beetsterzwaag. Een oplossing blijkt niet zo eenvoudig te vinden. In Nij Beets werd donderdag een mogelijk alternatief gepresenteerd. Aan elkaar te haken kunststof elementen van 3 meter breed en 2,5 meter breed op een ondergrond van kleigranuliet zorgen voor een pakket dat minstens de helft lichter is dan de traditionele ondergrond met asfalt toplaag.

Na de zomer start KWS Infra langs de Domela Nieuwenhuisweg in Nij Beets met de aanleg van 175 meter fietspad met deze panelen. “We sille sjen at dit de oplossing wêze kin”, legt wethouder Durk Durksz de middag uit. “Op oare plakken yn it lân liket it goed, mar dat is gjin garaansje dat it hjir ek wurkje sil. Elke lokaasje is oars.” Via een haaksysteem zijn de elementen aan elkaar te koppelen. De aansluiting wordt met een rubber strip weggewerkt. “Moet er een element worden vervangen, dan kan dat snel”, vertelt Derk van Dijk van producent CirculinQ.



De elementen zijn gemaakt van PolyPropyleen (PP), hergebruikt plastic. Nu nog elders in het land ingezameld en verwerkt. Misschien op termijn te produceren uit plastic uit de nabij gelegen afvalverwerking van Omrin. Het is volgens CirculinQ een duurzame, betaalbare en circulaire oplossing.

De strook in Nij Beets is de eerste proef met dit product in Friesland. De komende drie jaar wordt bekeken hoe de strook zich houdt. En of het lagere gewicht ook daadwerkelijk zorgt voor minder verzakkingen van de ondergrond.

CirculinQ ontwikkelde ook een versie van deze kunststof elementen waarbij regenwater direct onder het wegoppervlak wordt opgevangen. Hierdoor stroomt het water niet af, maar kan het geleidelijk door de ondergrond worden opgenomen.

De gepresenteerde kunststof panelen zijn niet geschikt om te gebruiken voor wegen. Durksz vertelt dat er bij Nij Beets al wel proefstroken zijn aangelegd met een dunnere asfaltlaag op een lichtere kleigranulaat ondergrond. Dit pakket zorgt ook voor een gewichtsreductie van circa 50%. Later dit jaar wordt ook deel van de Domela Nieuwenhuisweg tussen Piers Hiem en De Ripen ten westen van Nij Beets op deze manier aangelegd.

Meer SA!

Gorredijk won zondag met 3-1 van Akkrum.
Ook Akkrum kan Gorredijk niet stoppen Sport 13 uur geleden
Afbeelding
Beheerste winst voor LDODK Sport 13 uur geleden
Afbeelding
Five Pack wint ruim van Moestasj Sport 14 uur geleden
Afbeelding
Pijnlijke thuisnederlaag voor Wispolia Sport 14 uur geleden
De touwtrekkers Douwe en Rutger
NoSa!: wereldkampioenen op karakter (video) Nieuws 18 uur geleden
Renske Holwerda
NoSa!: Tiny houses willen iets toevoegen aan Gorredijk (video) Algemeen 2 mrt, 16:41
Milène van der Smissen in de voorstelling Voor mijn part Dolly.
Dolly Parton centraal in De Skâns Cultuur 2 mrt, 13:55
Afbeelding
Jan Piepers interim-trainer Lintjo Sport 2 mrt, 11:36